Система водяного охолодження на Деу Матіз, незалежно від об'єму двигуна, 0,8 або 1,0 л, що не вічна. Її стан залежить в першу чергу від якості антифризу, а також від пробігу. Втім, особливих нарікань на систему охолодження до пробігу 80-100 тисяч км не виникає, але бувають неприємні винятки. Пов'язані вони, як правило, з водяним насосом, помпою.
Будь-який досвідчений механік скаже, що другорядних елементів в системі охолодження двигуна просто не існує. Вихід з ладу будь-якої дрібниці, на зразок штуцера або патрубка, може привести до катастрофічних наслідків для всього мотора. Не кажучи вже про поломку серця системи - помпи.
Важливо пам'ятати, що у всіх сучасних автомобілях, в тому числі і в Деу Матіз, антифриз циркулює по системі під тиском, а це значить, що помпа повинна його нагнітати в певних межах. Максимальний тиск в системі охолодження Деу Матіз - 1 бар для 0,8-літрового двигуна і 1,4 бар для літрового мотора. Якщо тиск вищий, спрацьовує клапан на кришці розширювального бачка.
Але якщо тиск не дотягує до 0,7 бар, двигун не отримує достатнього охолодження, а обігрівач не отримує потрібної кількості антифризу для прогріву радіатора. Через це в салоні Матіз, у якого є проблеми з помпою, буде холодно.
Помпа є центробіжний лопасний насос, який приводиться в рух за допомогою ременя приводу ГРМ. Після помпи рідина надходить до термостата, який пускає її по малому колу (двигун, обігрівач, розширювальний бачок), якщо температура антифризу нижче 83 градусів, або по великому, якщо температура вище. А велике коло вже включає радіатор охолодження.
Таким чином, нормальний температурний режим двигуна досягається в тому випадку, коли помпа і термостат працюють бездоганно.
Вузол досить простий і не вимагає ніякого обслуговування, ні регулювання, ні мастила. Проте при виході помпи з ладу страждає весь двигун. Ми вже говорили про мінімальний і максимальний тиск в системі охолодження. Так ось, якщо помпа втрачає продуктивність: антифриз не потрапляє в найвіддаленіші куточки головки блоку і блоку циліндрів, через що може статися перегрів.
Перегрів двигуна може призвести до як мінімум посиленим зносом в першу чергу газорозподільного механізму, також страждає циліндро-поршнева група. Обігрівач також не зможе працювати ефективно. Разом:
Перегрів головки блоку може призвести до її деформації. Це тягне за собою втрату герметичності масляних каналів і каналів водяної сорочки, антифриз потрапляє в масло, олія втрачає свої змащувальні властивості з усіма витікаючими наслідками. А саме - знос всіх рухомих деталей відбуватиметься гігантськими темпами. Аж до заклинювання двигуна і провороту корінних або шатунних вкладишів.
Перегрів блоку циліндрів призводить до аварійного розширення поршнів і критичного звуження гільз, а це пряма дорога до заклинювання кілець в блоці циліндрів.
Перегрів газорозподільного механізму може закінчитися заклинюванням розподільного вала або клапанів. Якщо клапан заклинить у відкритому положенні, він обов'язково зустрінеться з поршнем. Наслідки цієї зустрічі стоять дуже дорого, оскільки доведеться робити фактично капітальний ремонт всього двигуна.
На Daewoo Matiz можна чекати перші несправності водяного відцентрового насоса вже через 60-80 тисяч км пробігу в тому випадку, якщо використовується неякісний антифриз. Головними бідами помпи для обох двигунів вважаються такі несправності:
Знос ущільнювача валу або сальника. Через це помпа протікає.
Руйнування крильчатки. Одна з найпоширеніших проблем. Крильчатка нездатна змусити рідину циркулювати по системі, оскільки або зносилися лопаті, або вони зруйновані внаслідок корозії.
Ще одна біда, яка знищує крильчатку - кавітація. Це процес, викликаний роз'їданням бульбашками повітря металу, з якого виконано колесо насоса. Головна причина такого явища - антифризи низької якості, на зразок так званих тосолів.
Порушення вільного обертання валу помпи або заклинювання валу. В останньому випадку на ремені приводу ГРМ зрізаються зуби, він прослизає або рветься, а це призводить до того, що клапана вдаряються об днище поршнів. Обидва двигуни Матіз - втикові.
Люфт крильчатки на валу помпи. Якщо крильчатка перекошена, рано чи пізно це призведе до руйнування самих лопатей або корпусу помпи.
Нерідко зустрічається засмічення крильчатки помпи сміттям, який потрапив в систему охолодження. Якщо довго їздити на брудному антифризі, на лопатях крильчатки утворюються тверді нарости. Через це різко падає тиск антифризу, двигун перегрівається.
Знос підшипника вала помпи або його повне руйнування. Ситуація небезпечна ще й тим, що при виникненні люфту шківа приводу помпи ремінь може зіслизнути зі шківа, а це знову-таки призведе до зустрічі клапанів з поршнями.
Звичайно, до проблем з помпою відноситься і сам приводний ремінь ГРМ. Якщо він зношений або розтягнутий, ні про яку нормальну роботу двигуна мови йти не може.
Власне, цих кількох пунктів повинно бути достатньо, щоб переконати водія хоч зрідка перевіряти стан помпи. Особливо в тих випадках, коли є симптоми її несправності, які ще не встигли нашкодити системі охолодження і двигуну в цілому. Ось основні з них:
Шум, скрегіт, виття вала або крильчатки водяного насосу. Якщо підшипник активно проситься на звільнення, він буде підвивати на певних оборотах. Його шум складно з чим-небудь переплутати. Як тільки підшипник починає підвивати, вже думати про заміну помпи. Скрегіт або інші сторонні шуми можуть говорити про те, що крильчатка стосується корпусу помпи.
Люфт вала. Зрозуміло, що це теж пов'язано з підшипником і є наслідок того, що водій вчасно не прислухався до сигналів зносу. У будь-якому випадку, помпу ніхто ремонтувати не стане, її просто міняють. Люфт - це перший крок до протікання помпи, оскільки в таких умовах сальник довго не протягне.
Течія помпи. Небезпечна не тільки втратою антифризу під час руху, а й потраплянням рідини на ремінь ГРМ і ремінь приводу навісного обладнання, в результаті чого він прослизає або руйнується. Текти виникає безпосередньо під шківом, в рідкісних випадках по периметру корпусу через прокладку.
Як тільки в салоні запахло характерним солодкуватим запахом антифризу - в першу чергу потрібно оглянути помпу. Хоча зрозуміло, що причин течі рідини може бути безліч.
Невідповідність поперечних осей шківа помпи та шківа колінвала, а також роликів. Тут, швидше за все, вина виробника помпи. Небезпека в тому, що ремінь приводу ГРМ і помпи в цьому випадку буквально зітреться за лічені кілометри. Співвісність можна перевірити металевою лінійкою, косинцем, будь-яким рівним предметом відповідної довжини.
Різке зростання температури двигуна. Справа може бути не тільки в помпі, а, наприклад, в забитому радіаторі, але в цьому випадку двигун буде нагріватися поступово. Якщо ж антифриз закипає через помпи, це станеться дуже швидко, протягом декількох кілометрів шляху.
Мабуть, це основні симптоми зносу помпи Деу Матіз, але остаточний діагноз ставити рано. Помпу можна і потрібно перевірити, не знімаючи з двигуна.
Для перевірки стану водяного насосу в першу чергу проведемо візуальний контроль його стану. Якщо навколо корпусу помпи сухо, немає підтікань антифризу і під шківом, рідина не капає під час стоянки, перевіримо стан підшипника вала.
Для цього достатньо взятися рукою за шків і постаратися покачати його вгору-вниз і вправо-вліво. Якщо люфт є, він буде помітний відразу ж і в цьому випадку варто якомога швидше замінити вузол.
Працездатність помпи теж перевірити нескладно. Для цього зробимо кілька простих кроків:
Прогріваємо двигун до робочої температури.
Рукою в рукавичці перетискаємо патрубок радіатора.
Робоча помпа обов'язково створить тиск, і патрубок буде прагнути випростатися.
Якщо тиску в системі немає, тиск хвилеподібний, значить нічого відбуватися не буде. В цьому випадку помпі світить заміна. Найімовірніше, на крильчатці не залишилося лопатей або вони критично зношені.
Далі можна перевірити підшипник на гучність і на легкість обертання. Правда, для цього доведеться зняти ремінь ГРМ. Обертаємо шків помпи рукою з максимально можливою швидкістю. Жодного натяку на шум бути не повинно.
Якщо помпа не подає ознак втоми, міняти її все одно треба. У зв'язку з тим, що для заміни необхідно знімати й ролики, і приводний ремінь ГРМ, краще проводити заміну разом із заміною ременя. Ремінь змінюють кожних 40 тисяч км пробігу. Принаймні, про це говорить регламент. Досвідчені механіки радять проводити заміну помпи кожну другу заміну ременя незалежно від її стану. Тобто, раз у 80 тисяч.
Втім, багато на свій страх і ризик першу заміну помпи провели тільки на пробігу 110-120 тисяч, а то і більше. Звичайно, якщо помпа якісна, вона здатна пройти і 130-140 тисяч. Але гарантії, що вона в такому віці ще на щось здатна, вже немає.
Оригінальна корейська помпа надходить в наш магазин під каталожними номером 96563958. Ціна помпи на Деу Матіз - близько 300 гривень. Погодьтеся, за спокій і впевненість в стані двигуна гроші невеликі. Однак є варіанти:
Aisin WO-012;
Valeo WP5019 PHC;
HAN 96518977;
NAP 25194440;
NAP 96518977;
Rider RD.150169005;
Ruville 69005;
Ina 538006110.
Кожна з цих помп відпрацює покладений термін без нарікань, якщо використовувати хороший антифриз, але перевіряти її стан все одно варто якомога частіше.
Лідери продажів - популярні автозапчастини в магазині "Шеві-Авто"
96569406-General Motors
96180851-GM (Korea) нов. накл. с голограммой
96190708-Elprom-Elhovo
90410741-GM
96496037/96540684-CHINA
94515437-GM (Korea) стар. накл. без голограммы
96293025-General Motors
96808317-GM Узбекистан
94501734-GM (Korea) нов. накл. с голограммой